اتاقهای تمیز بخش های مهم و ویژه ای در صنایع تولیدی حساس هستند. تهیه و تولید بسیاری از محصولات دارویی و تجهیزات الکترونیکی در این بخش ها انجام می شود. یکی از تجهیزات مهم موجود در اتاق تمیز هوابند اتاق تمیز است. قفل هوا یا هوابندها دستگاه هایی هستند که برای تنظیم فشار هوا و جلوگیری از نفوذ ذرات آلوده طراحی شده اند. کاربری هوابند در اتاق تمیز بسیار گسترده است.

  • حفاظت از محیط در برابر غبار و گرد و خاک
  • جلوگیری از ورود مواد شیمیایی مضر و آلاینده ها

هوابندها در کلین روم ها  سد هوایی هستند. این سدها به صورت فضایی بین اتاق تمیز و فضای بیرون می باشند و فشار هوای درون آنها فشاری بین فشار مثبت اتاق و فشار هوای محیط می باشد. هوابندها کاربردهای گسترده ای دارند.

  • استفاده در شرکت ها و بخش های مختلف داروسازی
  • استفاده ازهوابند اتاق تمیز در اتاق عمل بیمارستان ها
  • کاربرد فراوان در صنایع میکروبیولوژی
  • استفاده در اتاق تشریح
  • راکتورهای هسته ای

چرا استفاده از هوابند در اتاق تمیز قابل اهمیت است؟

حساسیت  کار در بخش های ویژه باعث می شود تا استانداردهای مهمی برای وجود ذرات و یا بهداشت محیط در نظر گرفته شود. وجود هوابندها در اتاق تمیز باعث می شود تا بخش های مختلف مجموعه به راحتی از نظر انتقال آلودگی کنترل شوند. استفاده از هوابندها به دلایل مختلفی صورت می پذیرد.

  • حذف ورود هوای آلوده به محیط با روش های مختلف
  • جلوگیری از کاهش فشار
  • کنترل و تنظیم شرایط دلخواه
  • امکان استفاده در مکان هایی که نیاز به ایزوله سازی وجود دارد.

در صنایع دارویی و تولید دارو بخش های  وجود دارد که نیازمند کنترل شرایط در استانداردهای بالا هستند. هوابند اتاق تمیز امکان کنترل شرایط را در این بخش ها به وجود می آورد.

انواع هوابند اتاق تمیز

نکته  مهمی که در مورد هوابند اتاق تمیز وجود دارد این است که درب ها باید به سمت فضایی که فشار بیشتر دارند باز شوند. هر کدام از انواع هوابند کاربرد مشخصی دارد و با توجه به صنعت و شرایط اتاق تمیز مورد استفاده قرار می گیرد.

حبابی

فشار هوا در هوابندهای حبابی  در قسمت داخلی بالاتر از قسمت خارجی می باشد. این ابتکار باعث می شود  تا فشار داخلی مثل یک سد عمل کند و هوا از یک سمت به سمت دیگر جریان نداشته باشد.

آبشاری

متداولترین نوع هوابند نمونه های آبشاری هستند.در آنها یک قسمت دارای فشار بیشتر و طرف دیگر فشار کمتر دارد. این شرایط مانع خوبی برای جلوگیری از ورود آلودگی به فضا و خروج از آن می باشد.

چاهکی

در نمونه  چاهکی داخل فضای هوابند فشار پایین و در دو سمت ورودی و خروجی فشار بالا است.

نکته  مهمی که در مورد هوابند اتاق تمیز وجود دارد این است که درب ها باید به سمت فضایی که فشار بیشتر دارند باز شوند. هر کدام از انواع هوابند کاربرد مشخصی دارد و با توجه به صنعت و شرایط اتاق تمیز مورد استفاده قرار می گیرد.

بیشتر بدانید: هواساز اتاق تمیز

کاربرد استفاده از هوابند اتاق تمیز

استفاده از هوابند در اتاق تمیز کاربردهای زیادی دارد که در ادامه به بررسی این کاربردها می پردازیم.

ورود و خروج پرسنل

هوابندها به صورت اتاقک هایی در اتاقهای تمیز  در نظر گرفته می شوند که در مسیر ورود و خروج کارکنان می باشند. با وجود هوابندها کنترل آلودگی و جلوگیری از عدم انتشار آنها آسان تر است.

از بین بردن آلودگی و غبار

هوابند ها فضاهای مناسبی برای پاک کردن و غبار روبی از روی لباس پرسنل می باشند.

انتقال دادن هوای تازه

با وجود ایرلاک یا هوابندها هوای فوق تمیز با سرعت بالا از فیلترها رد می شود و وارد فضای اتاق تمیز می شود.

جلوگیری از هوای آلوده

سدهای هوایی که در کلین روم ها طراحی می شوند باعث می شود تا آلاینده ها و ذرات آلوده کننده بزرگ و خطرناک به  درون اتاق تمیز منتقل نشود.

شرکت سازنده اتاق تمیز(ekeascleanroom)

نیاز صنایع مهم به  طراحی اتاق تمیز باعث شده است تا شرکت های متفاوتی اقدام به طراحی و تولید این اتاق ها و تجهیزات مورد استفاده در آنها نمایند. شرکت اکیاس  یکی از تولیدکنندگان فعال در این زمینه  می باشد. در این مجموعه ساخت و ارایه انواع اتاق تمیز و هواسازها انجام می شود. مجموعه اکیاس با استفاده از دانش روز دنیا و بهره مندی از افراد با تجربه اتاق های تمیزی در حد استاندارد جهانی تولید می کند. استفاده از تولیدات این مجموعه مزایای گسترده ای برای مخاطبان تولیدات اتاق تمیز دارد.

  • دسترسی هوابند اتاق تمیز استاندارد
  • دریافت مشاوره در زمان خرید
  • پشتیبانی خدمات ارایه شده به مشتری
  • ارائه خدمات فنی و مهندسی تخصصی

نتیجه گیری

کاربرد گسترده اتاقهای تمیز در صنایع هر روز بیشتر از گذشته می باشد. یکی از مهمترین بخش های اتاق تمیز هوابندهای مورد استفاده در آن می باشد. هوابندها در سه نمونه  آبشاری، حبابی و چاهکی طراحی می شوند که با توجه به نیاز صنعت مورد نظر یکی از انواع هوابند در طراحی اتاق تمیز مورد استفاده قرار می گیرد. کاربرد هر یک از انواع هوابندها متفاوت می باشد. هوابندها در حقیقت سدهای هوایی هستند که از ورود آلودگی به فضای اتاق تمیز جلوگیری می کنند. در مکان هایی که  ایزوله سازی اهمیت بالایی دارد، هوابندها بسیار موثر هستند.

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *