چیلر هوا خنک

چیلر هوا خنک یکی از تجهیزات سرمایشی است که از آن در تهویه مطبوع تابستانی و به طور کلی فرایند خنک کاری تجهیزات صنعتی استفاده می کنند. این تجهیزات بر اساس سیکل تراکمی – تبخیری عمل می کنند. به علاوه به کمک هوای محیط کار دفع حرارت در کندانسور را انجام می دهند. این دستگاه ها کاربرد بالایی در کشورمان دارند. چیلرها سبب صرفه جویی در هزینه ها می شوند به همین جهت مورد استقبال مصرف کنندگان قرار گرفته اند.

چرا گروه اکیاس

Group Forum2

بهترین گروه تخصصی

High quality2

با کیفیت و با اصالت

24 hour support

پشتیبانی ۲۴ ساعته

برای دریافت 

مشاوره رایگان 

و اطلاعات بیشتر از محصولات ما با ما تماس بگیرید

Asset 2

عملکرد چیلر هوا خنک

عملکرد چیلرهای هوا خنک مبتنی بر جذب گرما می باشد. این تجهیزات گرما را از آب های فرآوری شده جذب می کنند. اگر بخواهیم عملکرد چیلرها را بیان کنیم باید آشنایی نسبی با اجزای این دستگاه داشته باشیم. اپراتور یکی از اجزای چیلر می باشد که وظیفه انتقال گرما از آب را به عهده دارد. مبرد با تبدیل به مایع اشباع شده از کندانسور خارج شده و در نهایت وارد شیر انبساط می شود. وظیفه شیر انبساط اندازه گیری جریان مبرد در سیستم است.

 با تبخیر مبرد مایع کم فشار بر روی لوله اپراتور بوجود می آید و مبرد به سمت کمپرسور رفته و در آنجا گاز کم فشار تبدیل به گاز پرفشار فشرده می شود. در ادامه گاز به خارج انتقال پیدا می کند. همچنین گرما به خارج دمیده شده و از طریق فن ها خارج می شود . وقتی گاز از کندانسور خارج شود، مبرد تبدیل به مایع با فشار بالا شده و  آب سرد تولیدی در کل ساختمان پمپ می شود. آب سرد به واحدهای فن کویل رسیده و بعد از طی فرایندی وارد امپراتور می شود. در ادامه ای گرمای خود را از دست می دهد.

کاربرد چیلر هوا خنک

چیلر هوا خنک کاربرد بسیار زیادی دارد و در مکان هایی نظیر؛ هتل ها، مراکز خرید داخلی، بیمارستان ها و ساختمان های صنعتی و… استفاده می شود. وظیفه این تجهیزات خنک سازی محیط است به همین جهت برای خنک کردن مکان هایی که دارای ساختمان های زیادی هستند استفاده می شوند. به علاوه در مراکز خرید فضای باز نیز کاربرد دارند. از این تجهیزات برای سرمایش واحد‌های تجاری، مسکونی، اداری و مجتمع های ورزشی – تفریحی، فرهنگی و صنایع غذایی و… بهره می برند.

اجزای چیلر هوا خنک

چیلرهای هوای خنک دارای چندین قطعه اصلی می باشند. ممکن است قطعات این تجهیزات با توجه به کاربری دستگاه متفاوت باشند. هرچند که قطعات اصلی چیلر نظیر؛ اواپراتور، کندانسور، شیر انبساط و کمپرسور در همه دستگاه ها یکسان هستند. در ادامه این اجزا را نام برده و توضیح مختصری می دهیم.

کمپرسور

کمپرسور یکی از اجزای اصلی چیلرهای هوا خنک می باشد. این جز مهم انواع مختلفی دارد و به عنوان قلب تپنده چیلر هوا خنک شناخته می شود. به علاوه تاثیر بسیار زیادی بر روی عملکرد دستگاه دارد. برای مثال بر روی راندمان، ابعاد و ضریب عملکرد چیلر موثر است. شکل کمپرسور به صورت حلزونی می باشد.

کندانسور

این جز مهم نوعی مبدل حرارتی است و در انواع مختلف وجود دارد. از جمله انواع کندانسور می توان به؛ کندانسورهای هوا خنک، تبخیری و آب خنک اشاره کرد. کندانسور در چیلر هوا خنک به عنوان واحد تقطیر عمل کرده و بر روی عملکرد دستگاه موثر است. نوع کندانسور بر روی طول، عمر مفید دستگاه و میزان مصرف برق آن تاثیر گذار است.

فن کندانسور

فن کندانسور یکی دیگر از اجزای مهم دستگاه است که وظیفه هدایت هوا به خارج را بر عهده دارد. به عبارت دیگر وظیفه این جز انتقال هوا به داخل کندانسور می باشد‌. فن در این دستگاه گرمای ناخواسته را از سیستم خارج می کند.

شیر انبساط

وظیفه شیر انبساط منبسط کردن مبرد است. مبرد قبل از اینکه وارد اپراتور شود توسط این وسیله منبسط می شود. این جز مهم در مسیر مبرد فشار ایجاد می کند. در واقع وظیفه این وسیله تبدیل مایع مبرد به گاز می باشد.

اواپراتور

اواپراتور یکی دیگر از اجزای مهم چیلر است و نتیجه عملکرد چیلر را نشان می دهد. نوع این جز اصلی بر روی عمر مفید دستگاه، راندمان و عملکرد آن تاثیر گذار می باشد. هدف اصلی اواپراتور به عنوان واحد تبخیر، خنک کردن مبرد می باشد.

بیشتر بدانید: چیلر تراکمی

مقایسه چیلر هوا خنک و آب خنک

چیلرهای هوا خنک وجوه مشترک زیادی با چیلرهای آب خنک دارند. در ابتدا بهتر است چیلرهای آب خنک و هوا خنک را از لحاظ هزینه نگهداری بررسی کنیم. چیلرهای هوای خنک از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه تر هستند زیرا به نگهداری‌ ‌و تعمیر کمتری نیاز دارند. از طرف دیگر بسیاری از اجزای تشکیل دهنده این تجهیزات یکسان می باشد. برج چیلر آب خنک فضای بیشتری مصرف می کند. قیمت چیلرهای آب خنک نسبت به هوا خنک گران تر است. این تجهیزات از لحاظ عملکرد، ساختار و مصرف آب و… با یکدیگر متفاوت هستند.

چیلر هوا خنک اکیاس

چیلر هوا خنک اکیاس با گردش هوا سبب خنک شدن محیط می شود. این تجهیزات همراه با خدمات پس از فروش عرضه می شوند. در سایت ekeashvac می توانید قیمت و ویژگی این تجهیزات را استعلام کنید. این سایت ارائه دهنده انواع تجهیزات اتاق تمیز و تهویه هوا می باشد.

سخن پایانی

در این مطلب در مورد چیلر هوا خنک بحث کرده و آن را با چیلر آب خنک مقایسه کردیم. چیلرهای هوا خنک تجهیزات خنک کننده هوا هستند و از اجزای مهمی نظیر؛ اواپراتور، شیر انبساط، کندانسور و فن کندانسور و… تشکیل شده اند‌. این تجهیزات از لحاظ ساختار، عملکرد، قیمت و هزینه نگهداری و… با چیلرهای آب خنک متفاوت هستند. این تجهیزات در بیمارستان ها، هتل ها، صنایع غذایی و… کاربرد زیادی دارند.