برای اولین بار در بیمارستان ها این اتاق ها تاسیس شدند و در زمان های گذشته به عنوان اتاق جراحی از آن استفاده می کردند. در آن زمان، وقتی دو محقق مشهور وارد مرحله تحقیقاتی راجع به کلین روم یا همان اتاق تمیز شدند، توانستند ثابت کنند که برخی از عوامل، نظیر باکتری ها و قارچ ها می توانند موجب عفونت و فساد شوند.

به همین دلیل، پزشکان تصمیم گرفتند دست به اقدامی بزنند و اتاقی بسازند که از هر گونه میکروب و ذره های معلق در هوا پاکیزه بماند، بنابراین نوعی اتاق استریل را طراحی کردند و نام آن را کلین روم گذاشتند. حال که در خصوص تاریخچه اتاق تمیز مطالبی را بیان کردیم بهتر است بدانید که امروزه، در بیمارستان های کشور ایران نیز از این محصول بسیار پر کاربرد استفاده می کنند.

اتاق تمیز

این فضا از شرایط محیطی از جمله گرما، سرما، فشار، رطوبت و سایر گرد و غبار ها، کاملا مصون است. دلیل مصون بودن این اتاق، وجود برخی از انواع وسایل استریل کننده می باشد.

 

تاریخچه اتاق تمیز مربوط به چه زمانی می باشد؟

تاریخچه کلین روم یا اتاق تمیز مربوط به ۱۶۱ سال پیش می شود. در سال ۱۸۶۰ میلادی ۲ تن از دانشمندان با نام های پاستور و کخ این اتاق را تولید کردند. امروزه، جراحان و پرستارانی که قصد ورود به اتاق های تمیز بیمارستان را دارند، ابتدا لباس های خود را با لباس های استریل تعویض کرده و سپس وارد اتاق می شوند.

تجهیزات مورد استفاده در ساخت اتاق تمیز

دستگاه هایی که در اتاق تمیز استفاده می شوند، باید به گونه ای طراحی شده باشند که هیچ گونه آلاینده و گرد و غباری را به خود جذب نکنند. این دستگاه به گونه ای طراحی شده است که از تجمع گرد و غبار در هوای داخل جلوگیری می کند. از جمله تجهیزات تهویه مطبوع هوا، کانال های هوا، دمپر های تنظیم کننده، فشار مجاری و کانال های قابل انعطاف هستند.

اینترلاک درب

اینتر لاک روی درب های اتاق تمیز نصب می شود. اینترلاک ها معمولاً دارای دو عدد چراغ سبز و قرمز می باشند که در درب اتاق تمیز نصب شده و با نشان دادن چراغ های مختلف، مجوز ورود و خروج به اتاق تمیز را می دهند.

دیوار،  سقف و کف

دیوار ها باید به گونه ای طراحی شده باشند که هر گونه آلاینده و آلودگی را به خود جذب نکنند. جنس دیوار ها باید از شیشه های مخصوص یا ساندویچ پنل باشد. در قسمت محل برخورد دیوار ها به سقف باید از قطعات منحنی شکل استفاده شود. لازم به ذکر است که باید دیوار های اتاق تمیز  به گونه ای طراحی شده باشد که در برابر مواد شوینده مقاومت کند. در کف سازی اتاق های تمیز از کف پوش های بهداشتی استفاده می کنند که در دو نوع اصلی و کلی وجود دارند.

 کف اتاق تمیز باید در برابر مواد اسیدی و قلیایی مقاومت داشته باشد و سقف اتاق های تمیز نیز باید به گونه ای باشد که میکروب ها را به خود جذب نکرده و از تجمع آن ها جلو گیری کند.

پنجره

پنجره های کلین روم باید از ورود هر گونه آلاینده و میکروب جلو گیری کند. این پنجره از دو لایه شیشه تشکیل شده است که توسط پروفیل به یکدیگر متصل هستند. پنجره های کلین روم، دو جداره بوده و جنس آن ها از آلومینیوم است. معمولا ابعاد این پنجره ها ۲۵ سانتی متر و ۳۵ سانتی متر می باشد و بر روی پنل ها و درب های کلین روم نصب می شوند. شیشه های به کار رفته در این پنجره از جنس سیکوریت بوده و مورد تایید وزارت بهداشت صنایع غذایی و دارو هستند.

تهویه هوا

دستگاه تهویه هوا کارایی بسیار زیادی به همراه دارد که برای نام بردن از فواید آن می توان به افزایش و بهبود کیفیت هوا نیز اشاره کرد. در صورتی که آلاینده ای وارد محفطه اتاق تمیز شده باشد، بخش تهویه هوا، تمامی آلودگی های موجود در هوای محیط داخلی دستگاه را تهویه می کند.

دستگاه هواساز اتاق تمیز

در قسمت ورودی دستگاه هواساز اتاق تمیز، نوعی فیلتر تحت عنوان فیلتر هپا وجود دارد. این فیلتر مانع از ورود هر نوع آلاینده به محیط داخلی دستگاه می شود. فیلتر هپا معمولا آلاینده هایی با اندازه 5/0 میکرون و بزرگتر را به خوبی جذب می کند و مانع از ورود آن ها به دستگاه می شود. دستگاه هواساز اتاق تمیز در دو نوع معمولی و هایژنیک وجود دارد. این دستگاه، علاوه بر تنطیم دمای هوا، میزان رطوبت هوا را نیز تنظیم می کند.

سفارش دستگاه هواساز از اکیاس

گروه صنعتی اکیاس، همواره محصولاتی با کیفیت بالا و قیمتی مناسب را به مشتریان ارائه می دهد. گروه مهندسی اکیاس با در نظر گرفتن نوع نیاز متقاضیان، بهترین نوع دستگاه اتاق تمیز را به آن ها عرضه می کند.
دستگاه های ارائه شده توسط گروه مهندسی اکیاس با استفاده از بهترین نوع مواد اولیه ساخته می شوند و به همین دلیل از طول عمر بسیار بالایی برخوردار هستند. برای تهیه کردن این دستگاه می توانید به سایت گروه صنعتی اکیاس مراجعه کرده و دستگاه مورد نظر خود را خریداری کنید.

جمع بندی

دستگاه های اتاق تمیز معمولاً در محیط های استریل استفاده می شوند. به عنوان مثال: بیمارستان ها معمولا از دستگاه های کلین روم استفاده می کنند؛ چرا که وجود یک محیط استریل در بیمارستان ها کاملاً ضروری است. گروه صنعتی اکیاس با توجه به استاندارد های جهانی، بهترین نوع دستگاه های کلین روم را به مشتریان عرضه می کند.

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *