نحوه کار در اتاق تمیز

اتاق تمیز یک محیط کاملاً کنترل شده است که در آن جا، سطح آلودگی بسیار کم بوده و برای انجام کارهای حساس و خطرناک، محیط بسیار مناسبی است.  از طرفی باید گفت که بزرگترین عامل آلودگی در اتاق تمیز، پرسنل هستند. به همین دلیل نحوه کار در اتاق تمیز اهمیت زیادی دارد.

آشنایی با اتاق تمیز

اتاق تمیز به عنوان یک محیط کنترل شده، معرفی می شود که در آن تمهیداتی برای کاهش آلودگی ذرات صورت می گیرد. همچنین، پارامترهای محیطی مانند دما، رطوبت و فشار تا رسیدن به سطوح مناسب برای انجام فعالیت های حساس به آلودگی کنترل می شوند. در واقع باید گفت که صنایع الکترونیک، داروسازی، هوافضا، پزشکی و بسیاری از صنایع دیگر به فناوری اتاق تمیز، وابسته هستند.

قسمت های مختلف اتاق تمیز

اتاق تمیز به دو بخش اصلی به نام های رختکن و اتاق تمیز تقسیم می شود. برای کار در اتاق تمیز باید با بخش های آن بیشتر آشنا شوید.

رختکن

یک بخش مربوط به تعویض لباس های کارکنان بوده که به رختکن مشهور بوده و از طریق درب مخصوصی از قسمت اصلی مجزا شده است. در رختکن، کارکنان و کارمندان، لباس های مخصوص اتاق تمیز را می پوشند و قبل از این که وارد فضای اصلی اتاق شوند، از دوش هوا عبور می کنند. به این ترتیب، هیچ گونه آلودگی وارد اتاق تمیز نمی شود.

اتاق تمیز

پس از عبور از رختکن، پرسنل و کارمندان وارد اتاق تمیز می شوند. در اتاق تمیز، سقف، کف و دیوارهای اتاق دارای پوشش رنگی خاصی هستند. این پوشش ها را به راحتی می توان شست و شو داد. همچنین، اثر مواد بر روی این پوشش ها نمی ماند. طراحی درب و پنجره های اتاق تمیز به گونه ای است که درزهای بسیار کمی بین آن ها قرار دارد. بنابراین، آلودگی در درزها باقی نمی ماند.

بررسی تفاوت اتاق تمیز با فشار مثبت و منفی

در ادامه عملکرد اتاق تمیز را با فشار مثبت و منفی مقایسه می کنیم.

اتاق تمیز با فشار منفی

نحوه عملکرد اتاق تمیز با فشار منفی، عکس اتاق تمیز با فشار مثبت است. بنابراین باید گفت که هوای تمیز از فیلترهای سقف خارج می گردد. این نوع اتاق در مواقعی که آلاینده ها نباید از محیط خارج شوند، کاربرد دارد. به همین دلیل، درزگیری در و پنجره ها باید با دقت زیادی انجام شود.

اتاق تمیز با فشار مثبت

سطح فشار هوا در یک اتاق تمیز با فشار مثبت بیشتر از محیط اطراف است. بنابراین، می توان گفت که هوای تمیز و فیلتر شده ای از سمت سقف به داخل اتاق تمیز، پمپاژ می شود. این نوع اتاق برای مواقعی که فضای داخلی اتاق باید تمیز باشد، کاربرد دارد.  اگر اتاق تمیز با فشار مثبت دچار نشتی شود یا درب این نوع اتاق باز گردد، هوای تمیز به جای این که داخل شود، از فضای اتاق خارج می شود.

بیشتر بخوانید : هواساز اتاق تمیز

کار در اتاق تمیز چگونه می باشد؟

در زمان ورود به اتاق تمیز، رعایت یک سری نکات بهداشتی اهمیت زیادی دارد. در واقع، علاوه بر نصب تجهیزات مناسب، پرسنل نیز ملزم به رعایت نکات بهداشتی هستند. برای این که میزان آلودگی اتاق تمیز را به حداقل برسانند، کارکنان و پرسنل باید اصول زیر را رعایت کنند. این اصول عبارتند از:

عبور از دوش هوا

دوش هوا از مهم ترین تجهیزات اتاق تمیز است که باعث دمیدن هوای تمیز با سرعت 25 کیلومتر بر سرعت می شود. در واقع، در ورودی کلین روم، دوش هوا را نصب می کنند. زمانی که کارکنان به فضای داخلی دوش هوا، وارد می شوند، سنسورها فعال شده و درب ها قفل می شوند. پس از آن، هوا با سرعت بالایی به سطح لباس کارکنان برخورد داشته و آلودگی احتمالی بر روی لباس کارمندان از بین می رود. زمانی که درب ها بسته باشد، آلودگی از روی لباس کارمندان برداشته شده و وارد کلین روم نمی شود.

پوشیدن لباس مناسب برای کار در اتاق تمیز

با وجود تجهیزات مختلف مانند هواساز و دوش هوا، احتمال ورود ذرات آلودگی و گرد و غبار به اتاق تمیز کم شده است. با این وجود، این احتمال وجود دارد که با وجود کارمندان، آلودگی وارد کلین روم شود. به همین دلیل، پوشیدن لباس ایزوله یکبار مصرف برای کارمندان و پرسنل، کلین روم اجباری است. لباس مورد استفاده برای کلین روم، مو و ریش و کل بدن را می پوشاند و باعث تمیز نگه داشتن کلین روم می شود.

استفاده از کلاه و کفش

برای استفاده از کفش در کلین روم، کارمندان باید پوشش های یکبار مصرف را روی کفش ها بکشند. همچنین، سر و مو باید به طور کامل با کلاه های مخصوصی پوشیده شود.

استفاده نکردن از وسایل غیرضروری

در کلین روم، آوردن و استفاده از وسایل شخص مانند کیف دستی، ساعت، زیورآلات و غذا ممنوع است. همچنین، استفاده از لوازم آرایشی در اتاق تمیز امکان پذیر نیست.

استفاده از گان روی لباس

زمانی که کارکنان وارد اتاق تمیز می شوند، باید گان مخصوصی را بپوشند. گان، پوششی به صورت سرهمی و دارای یک زیپ سرتاسری است.

جمع بندی

به زبان ساده، کلین روم، مکانی بسیار تمیز در یک کارخانه، بیمارستان یا آزمایشگاه است که مطابق با استانداردهای بهداشتی، فعالیت‌ های خاصی در آن مکان انجام می‌ شود. کارکنان و پرسنلی که در اتاق تمیز کار می کنند، باید اصول بهداشتی را به طور کامل رعایت کنند. در این مقاله با اتاق تمیز  و چگونگی کار در اتاق تمیز بیشتر آشنا شدید که اگر به کار در اتاق تمیز علاقمند باشید این اطلاعات به شما کمک خواهند کرد.

گروه مهندسی اکیاس، در عرصه طراحی اتاق تمیز، تجهیزات و ابزار مرتبط با آن، نسبت به رقبا پیشتاز است. با توجه به این که صنایع مختلفی از اتاق تمیز استفاده می کنند، به کارگیری دانش و تکنولوژی روز دنیا برای پاسخگویی به مشتریان اهمیت زیادی دارد. بنابراین، کارشناسان و مشاوران شرکت اکیاس در این زمینه خدمات گوناگونی را به مشتریان عرضه می کنند.

منبع : اکیاس اچ وک

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *