شمارشگر ذرات در اتاق تمیز

شمارشگر ذرات در اتاق‌ تمیز و محیط‌های کنترل‌شده به عنوان یک ابزار حیاتی به شمار می‌رود. وظیفه اصلی شمارشگر ذرات، کمک به نظارت و اندازه‌گیری تعداد و اندازه ذرات معلق در هوا است. این ذرات می‌توانند از مواد معلق در هوا مانند گرد و غبار، میکروب‌ها، اسپری‌ها و ذرات میکرونی مختلف باشند. شمارشگر ذرات با دقت بالا و به روزرسانی مستمر، تغییرات و تغییرات در کیفیت هوا را نظارت می‌کند. این ابزار برای بسیاری از صنایع و بخصوص در بخش‌های پزشکی، صنعتی و تحقیقاتی بسیار مهم است. با توجه به اطلاعات دقیقی که ارائه می‌دهد، این ابزار به بهبود کیفیت هوا، کاهش خطرات برای سلامتی انسان‌ها و اجناس معتبر کمک می‌کند. از اینرو، شمارشگر ذرات به عنوان یک ابزار اساسی برای مانیتورینگ و کنترل محیط‌های تمیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
با کمک این شمارشگر حفظ و مدیریت هوای اتاق برای تولید محصولات شیمیایی و غیره به راحتی ممکن خواهد بود. انواع مختلفی از این دستگاه ها وجود دارد که متناسب کارایی مورد نظر می توان آن ها را خریداری کرد.

اتاق تمیز چیست؟

اتاق تمیز فضایی کنترل شده است که از نفوذ ذرات معلق در هوا، گردو و غبار و غیره در آن جلوگیری می شود. تمام اشخاصی که به این فضا رفت و آمد می کنند موظف هستند لباس مخصوص بپوشند. دما، رطوبت و فشار در این محیط برای تولید کالاهای مختلف مدیریت می شود. این فضاها عمدتا برای فرآیندهای تولید مواد غذایی، اتاق های عمل و آزمایشگاه ها کارایی دارند. همچنین جریان هوای داخل ساختمان، گازهای مضر، لرزش و روشنایی این محیط نیز بررسی و کنترل می شود.

آشنایی با شمارشگر ذرات

این محصول یکی از تجهیزات ذره شمار است که میزان تمیزی اتاق های تمیز و غیره را اندازه گیری می کند. به عبارتی ابزار خاصی است که وظیفه آن نظارت بر وجود، اندازه و مقدار ذرات معلق در هوا است. زمانی که شمارش ها با حداکثر حد تعیین شده برای هر مکان تداخل دارند، این دستگاه هشدارهایی صادر می کند. این هشدارها نشان می دهند که محیط آلوده است و شما خیلی سریع از آن آگاه خواهید شد.

بیشتر بدانید : چیلر

شمارشگر ذرات

انواع شمارشگر ذرات

انواع مختلفی از شمارشگرهای ذرات وجود دارند که به معرفی آن ها خواهیم پرداخت.

شمارشگر نوری

در شمارشگر نوری ذره ها از یک منبع نور که انرژی بالایی دارد عبور می کنند سپس دامنه نور مسدود شده یا پراکنده شده انداز گیری می شود. این تجهیزات روش های مختلفی برای اندازه گیری و تشخیص ذرات دارند. این دستگاه ها پراکنده کردن نور، مسدود کردن نور و همچنین تصویر برداری مستقیم را انجام می دهند.

در روش مسدود کننده دستگاه قادر است ذراتی که بزرگ تر از یک میکرومتر هستند را تشخیص دهد. این امر با عمل مسدود کردن ذراتی که از منبع نور عبور می کنند صورت می گیرد. در روش پراکندگی می توان ذرات کوچک تر را با کمک منبع نور و عبور از آن شناسایی کرد. در روش تصویربرداری مستقیم، منبع، نور ساطع شده از لیزر است. با استفاده از آن و روشن کردن ذرات عبوری اندازه گیری مساحت ذرات ممکن می شود.

شمارشگر متراکم

با استفاده از شمارشگر متراکم امکان شناسایی ذرات کوچک تر از 2 نانومتر وجود دارد. اما شما معمولاً نمی توانید با استفاده از شمارشگر نوری ذرات کوچکتر از 2 نانومتر را شناسایی کنید. امروزه انواع مختلفی از این تجهیزات تولید می‌ شود و فرم دستی آن با ابعاد کوچک به راحتی قابل حمل است. ابعاد فرم دستی، کوچک بوده و سرعت جریان کم تری دارد بنابراین برای شناسایی حجم کمی از هوا مورد استفاده قرار می گیرد. اما شما می‌ توانید شمارشگر را با ابعاد بزرگ تر با توجه به شرایط خود تهیه کنید. کار نوع متراکم به این صورت است که ذرات آئروسل را بزرگ کرده و به عنوان مراکز هسته سازی از آن ها استفاده می کند.

شمارشگر ذرات در اتاق تمیز چه کاربردهایی دارد؟

امکانات اتاق تمیز نقش بسیار پررنگی در کیفیت هوا و جلوگیری از ایجاد آلودگی در این فضا دارند. اجزایی مانند دیوارها، سقف ها، کف ها و فیلترها نباید ذرات مزاحم را جذب و منتشر کنند. به منظور دستیابی به کیفیت مداوم و نرخ  پایین آلودگی باید اطمینان حاصل شود که هیچ ذره ای از طریق فیلتر هوای تغذیه و خروجی هوا نفوذ نمی کند.

علاوه بر این، فردی که در این فضا کار می کند باید با پوشیدن لباس مناسب تمیز اتاق اطمینان حاصل کند که هیچ ذره ای ساطع نمی شود. شمارشگر ذرات در این جا به عنوان ابزار کنترل استفاده می شود. به عنوان مثال، با استفاده از روش نور پراکنده، تعداد و اندازه ذرات حمل شده در هوا را اندازه گیری می کنند. بسته به نیاز و کلاس تمیزی می توان از دستگاه های اندازه گیری ذرات متحرک یا ثابت استفاده کرد.

فاکتورهای مهم هنگام استفاده از شمارشگر ذرات در اتاق تمیز

دستگاه شمارنده ذرات در شناسایی و بررسی آلودگی های موجود در هوا به شما بسیار کمک می کند. اما با این حال نیاز است که حتما هنگام کار با آن به فاکتورهایی توجه کنید.

نظارت دقیق بر روی دستگاه شمارشگر ذرات

نظارت مستمر و دقیق ذرات یک فرآیند اساسی است که امکان شناسایی دقیق آلودگی ها را فراهم می کند. همچنین تجزیه و تحلیل و ایجاد گزارش ها از بررسی ذرات جهت انجام فرآیندهای آماری دقیق لازم است. اما حتما شما باید عملکرد صحیح دستگاه را نیز به صورت مداوم مورد بررسی قرار دهید. توصیه می شود که به صورت دوره ای این تجهیزات را چک کنید و از کارکرد صحیح آن ها مطمئن شوید.

مطابق استانداردهای کلاس اتاق تمیز

اتاق های تمیز بر اساس تعداد و اندازه ذرات پذیرفته شده در حجم هوا طبقه بندی می شوند. استاندارد کلاس با توجه به نوع کاربری آن تعیین می شود. بعضی از محیط ها نیاز است که فوق العاده پاکیزه باشند. در همین راستا باید هوای آنها با دقت بررسی شود. شما مطابق با نوع اتاق و کلاس آن باید از شمارنده های ذرات استفاده کنید.

جمع بندی

در واقع شمارشگر ذرات به عنوان یکی از مهم ترین تجهیزات اتاق های تمیز معرفی می شود. با کمک آن ها به راحتی می توان میزان کیفیت هوای فضا را بررسی کرد. این دستگاه ها در انواع مختلفی توسط برندهای صاحب نام تولید می شوند. قیمت فروش این تجهیزات با توجه به فاکتورهای متعددی مانند شرکت تولید کننده، نوسانات بازار و نوع تعیین می شود. اگر هدف شما تهیه شمارنده ذرات با قیمت مقرون به صرفه و کیفیت بالا است می توانید از طریق سایت ekeashvac اقدام به خرید کنید. این سایت یکی از مراکز اصلی و معتبر فروش چنین تجهیزاتی است که به متقاضیان پیشنهاد می شود.

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *