چیلر در صنایع مختلف کاربرد زیادی دارد. برای مثال از این تجهیزات در صنایع غذایی بهره می برند. این دستگاه وظیفه خنک سازی را به عهده داشته و نقش مهمی در صنایع غذایی دارند. نام دیگر این دستگاه سرد کن می باشد.  در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با چیلر در صنایع غذایی و انواع دستگاه سرد کن آشنا کنیم.

انواع چیلر در صنایع غذایی

چیلرها انواع مختلفی دارند و به دسته بندی های گوناگونی تقسیم می شوند. در واقع این تجهیزات یا توجه به نیازهای صنعت ساخته می شوند و در قسمت های گوناگون مورد استفاده قرار می گیرند. از جمله انواع چیلر می توان به؛ هوا خنک پرتابل، هوا خنک ثابت، آب خنک همراه با برج خنک کننده و به شکل کندانسینگ یونیت، چیلرهای زیر صفردرجه سانتی گراد، چیلرهای بالای صفر درجه سانتی گراد اشاره کرد. چیلرهای هوا خنک پرتابل قابل حمل هستند و برای ظرفیت‌ های کم کاربرد دارند.

کاربرد چیلر در صنایع غذایی

از جمله کاربردهای دستگاه سرد کن در صنایع غذایی می توان به موارد زیر اشاره کرد؛

  • پاستوریزاسیون و استریلیزاسیون محصولات لبنی
  • جلوگیری از فاسد شدن محصولات لبنی
  • پروسه خنک کردن شیر بعد از پاستوریزه شدن
  • استفاده در پروسه تولید بستنی به منظور سرد سازی و جلوگیری از آب شدن محصولات
  • ثبات دمای مخمر در حد نرمال
  • سردسازی شهد آشامیدنی ها
  • خنک کاری تجهیزات بسته بندی

این تجهیزات غلطک هایی که در خط تولید استفاده می شوند را خنک می کنند. به علاوه سبب کاهش رطوبت تونل های خنک کننده می شوند. همچنین در فرآیند ساخت خمیر نیز کاربرد زیادی دارند و دمای مخمر را در حد نرمال نگه می‌ دارند. چیلرها به همراه هواساز در سالن ها و انبارها برای حفظ دمای ایده آل استفاده می شوند. این تجهیزات مواد غذایی نظیر؛ نوشیدنی، پنیر، بستنی و ماست و… را خنک نگه می دارند و از فاسد شدن آن ها جلوگیری می کنند.

نقش چیلر در صنایع غذایی

در حقیقت این تجهیزات در صنایع غذایی دو نقش مهم به عهده دارند. در درجه اول نقش این تجهیزات ایجاد آب سرد می باشد و در وهله بعدی نقش خنک کاری مواد غذایی و کنترل رطوبت را به عهده دارند. به عبارت دیگر چیلرها برای بهبود کیفیت مواد غذایی، پروسه سرمایش دستگاه های مختلف را به عهده می گیرند. در حقیقت وظیفه این تجهیزات سردسازی آب می باشد. آب سرد تولید شده در مدار دستگاه به شکل کولر مورد استفاده قرار می گیرد. از طرف دیگر آب سرد به هواساز منتقل می شود و در نهایت هوای سالن را تهویه می کند

مزایای چیلر در صنایع غذایی

این تجهیزات در صنایع غذایی مزایای زیادی دارند. به عنوان مثال چیلرها مواد غذایی را خنک نگه می دارند. به علاوه سبب خنک سازی تمام بخش های کارخانه‌ می شوند. صرفه جویی در مصرف انرژی از دیگر مزایای استفاده از این دستگاه ها می باشد چرا که مصرف کمی دارند در نتیجه سبب کاهش مصرف انرژی می شوند. در نهایت نیز مدیریت انتقال حرارت را به عهده دارند.

اهمیت استفاده از چیلر در صنایع غذایی

این دستگاه ها در صنایع غذایی بسیار مهم تلقی می شوند. به عبارت دیگر از مهم ترین تجهیزات و ابزار آلات در کارخانه های مواد غذایی هستند. چیلرها سبب بهبود و حفظ کیفیت مواد غذایی می شوند. این تجهیزات با کنترل دمای محیط سبب خنک سازی و کاهش رطوبت بخش های مختلف کارخانه می شوند.

چیلرهای اکیاس

چیلرها در صنایع غذایی به عنوان کولر یا خنک کننده مورد استفاده قرار می گیرند. عملکرد این تجهیزات در صنایع غذایی بسیار مهم می باشد به طوری که عدم وجود آن ها در خط تولید مشکلات زیادی را به وجود می آورد. بنابراین در خط تولید مواد غذایی از انواع مختلف چیلر بهره می برند. اگر به دنبال استفاده از چیلر در صنایع غذایی هستید می توانید به سایت ekeashvac مراجعه کنید. در این سایت امکان مشاهده انواع چیلر وجود دارد. به علاوه چیلرها با بالاترین کیفیت و قیمت مناسب در دسترس قرار دارند. در سایت ekeashvac می توانید با مشاوره از کارشناسان انتخابی درست داشته باشید.

جمع بندی

در این مطلب در مورد اهمیت و کاربرد چیلر در صنایع غذایی بحث کردیم. این تجهیزات نوعی خنک کننده و کولر هستند و در صنایع غذایی برای خنک سازی، کاهش رطوبت و تهویه هوا استفاده می شوند. بهره مندی از چیلرهای خنک کننده در صنایع غذایی مزایای زیادی به دنبال دارد. برای مثال این دستگاه ها کم مصرف هستند و سبب کاهش مصرف انرژی می شوند. از طرف دیگر با خنک سازی مواد غذایی از فاسد شدن آن ها جلوگیری می کنند. به علاوه چیلرها دارای انواع مختلفی هستند‌. از جمله انواع چیلرها می توان به؛ هوا خنک ثابت، هوا خنک پرتابل، آب خنک همراه با برج خنک کننده و… اشاره کرد.

منبع: اکیاس اچ وک

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *