ساختمان های مسکونی و تجاری بزرگ برای سیستم سرمایش و گرمایش خود از تجهیزات پیشرفته ای استفاده می کنند. یکی از معروف ترین تجهیزات تهویه مطبوع چیلر آب خنک است که برای تامین سرمایش محیط های متفاوتی مثل ساختمان های تجاری، صنعتی و کارگاهی مورد استفاده قرار می گیرد. چیلرهای آب خنک دستگاه هایی هستند که با تولید آب خنک و ارسال آن به دیگر تجهیزات تهویه مطبوع مثل هواساز فن کویل ها هوای ساختمان ها را خنک می کنند.

مهم ترین تفاوت چیلر آب خنک و هوا خنک در بخش کندانسور آن ها است. چیلرهای هواخنک دارای کندانسورهای هوایی هستند ولی چیلر آب خنک دارای کندانسور آب خنک است. اندازه و ابعاد چیلر هوا خنک بزرگ تر از نمونه آب خنک است. زیرا چیلرهای هوا خنک به نسبت چیلر آب خنک نیاز به  سطح تبادل کم تری برای تبادل حرارتی بین هوا و کندانسور دارند.  

چیلر تراکمی

تجهیزات تولید سرمایش و ایجاد برودت برای مجموعه های بزرگ چیلرها هستند. چیلر تراکمی نمونه ای از این تجهیزات می باشد که تولید سرمایش در آن ها بر پایه سیکل سرمایشی تراکمی – تبخیری فعالیت و کار می کند. در چیلرهای تراکمی گرمای آب توسط مبرد بوسیله مبرد جذب شده و سرما ایجاد می شود. چیلرهای تراکمی دارای دو ظرفیت متفاوت طراحی می شوند.

  • مینی چیلر
  • چیلر مرکزی

چیلرهای تراکمی بر اساس ظرفیت سرمایش،کندانسور،کمپرسور و اواپراتور در دو دسته بندی قرار می گیرند.

  • هوا خنک
  • آب خنک

انواع چیلر تراکمی

چیلر های تراکمی دارای انواع گوناگونی هستند که عبارتند از:

هواخنک

در این نوع تجهیزات با سرد کردن آب و انتقال آب خنک به مصرف کننده هایی مانند فن کویل سرمایش ایجاد می شود. پس از گرفتن گرما از آب با دما و فشار بالا به کندانسور منتقل می شود و گرمای آب از طریق کندانسور و فن های آن به هوا داده می شود. با تقطیر آب و کاهش دمای آن از کندانسور خارج می شود. کندانسور نیز از طریق تبادل حرارت با هوای آزاد باعث خنک شدن وتقسیر مبرد می شود. از لحاظ اندازه و سایز کمپرسور این نوع از کندانسور متفاوت تر از نمونه های آب خنک است.

چیلرآب خنک

نمونه دیگری از چیلرهای تراکمی انواع آب خنک آن ها هستند، این نوع تجهیزات با گرفتن دمای آب تولید سرما می کنند. مبرد در این چیلرها پس از گرفتن گرمای آب آن را با فشار به کندانسور منتقل می کند.  آب در گردش داخل کندانسور چیلر آب خنک بوسیله برج خنک کننده تامین می شود. این چیلرها علاوه بر برج خنک کننده، به سیستم لوله کشی و پمپاژ مخصوص نیاز دارند.

تفاوت های چیلر هواخنک و آب خنک

1- مقایسه  چیلر هوا خنک و آب خنک از نظر مصرف آب

چیلرهای هوا خنک در سیستم خود برج خنک کننده ندارند. عدم وجود آب در مدار چیلر هوا خنک باعث می شود تا مصرف آب آن در مقابل نمونه های آب خنک ناچیز باشد. در مدل هوا خنک، مقداری از آب در برج خنک کننده در اثر تبخیرکاهش پیدا می کند و نیاز به جبران آب مصرفی دارد.

2-از نظر ظاهر

ظاهر چیلرهای آب خنک و هوا خنک به دلیل تفاوت در نوع کندانسور و برج خنک کننده متفاوت است.

3-از نظر نگهداری

چیلرهای تراکمی هوا خنک نسبت به چیلر آب خنک به نگهداری کم تری نیاز دارند و کویل های آن به صورت دوره ای پاک سازی می شود. اما در نمونه های آب خنک کیفیت آب، ترکیبات شیمیایی باعث ایجاد رسوب و خوردگی می شود و نیاز به نگهداری بیشتری دارد.

4- از نظر نحوه عملکرد

افزایش و کاهش دما در عملکرد انواع هوا خنک اثر گذار است. افزایش یا کاهش دمای محیط در راندمان سیستم اثر گذار است. در حالی که نمونه های آب خنک به دمای محیط وابسته نیستند اما در مناطقی با رطوبت بالا چیلرهای آب خنک استفاده نمی شوند چون کندانسور توسط برج خنک کننده خنک می شود و همین بر راندمان برج اثر گذار است.

چیلر آب خنک یا هوا خنک؟

با توجه به مزایا و معایب هر کدام از نمونه های چیلر این سوال مطرح است که کدام یک از آن ها برای ایجاد سرمایش در یک مجموعه عظیم مناسب تر است. در انتخاب نمونه های آب خنک و هوا خنک باید چند نکته مهم را مورد توجه قرار دهید.

  • شرایط آب و هوایی منطقه مورد استفاده
  • وجود آب کافی و تمیز
  • هزینه های نگهداری
  • محل پروژه
  • رطوبت نسبی پایین

با توجه به عملکرد هر کدام از این سیستم ها می توانیم برای مناطقی با رطوبت نسبی پایین تر از چیلر آب خنک و در مکان هایی که رطوبت نسبی بالا تری دارند از نمونه های هوا خنک استفاده کنیم.

بیشتر بدانید: هواساز هایژنیک

معرفی چیلر هوا خنک اکیاس

شرکت اکیاس به عنوان یکی از مجموعه های فعال در زمینه تولید تجهیزات سرمایشی و برودتی اقدام به تولید چیلرهای هوا خنک نموده است. این چیلرها از ظرفیت سرمایشی بالایی برخوردار هستند و ویژگی های متعددی دارند.

  • دارای کویل های v شکل برای استفاده صنعتی و تجاری
  • امکان فعالیت تا دمای 52 درجه سانتیگراد
  • کاهش صدا به دلیل عبور هوا از روی کویل ها
  • دارای کندانسورهایی با راندمان بالا
  • امکان کنترل هوشمند
  • کنترل فن های کندانسور با استفاده از سویچ های فشار با کیفیت
  • به کارگیری ولو برای کنترل فشار کاری کندانسور
  • امکان ساخت چیلر در سایز و ظرفیت متفاوت
  • تولیدچیلر آب خنک مورد نیاز صنایع

برای تهیه نیاز مجموعه و صنعت خود کافی است از  سایت شرکت اکیاس  www.Ekeashvac.comدیدن نمایید و علاوه بر بازدید از نمونه های طراحی شده از مشاوره  متخصصین شرکت در زمینه طراحی تجهیزات مورد نیاز خود بهره مند شوید.

نتیجه گیری

تولید سرمایش و برودت در مجموعه های بزرگ یک چالش عظیم است. با تولید تجهیزاتی مانند چیلرهای تراکمی که در دو نمونه آب خنک و هوا خنک  موجود هستند تولید سرمایش مورد نیاز مجموعه ها و کارخانه های بزرگ به راحتی امکان پذیر است. این دو نمونه از چیلر از نظر فنی بسیار شبیه یکدیگر هستند اما از نظر ساختار، عملکرد، نوع  نگهداری و  عملکرد کندانسور با یکدیگر متفاوت می باشند. شرایط آب و هوایی و رطوبت نسبی منطقه ای که قرار است چیلر در آن مورد استفاده  قرار بگیرد در انتخاب نوع  آن تاثیر گذار است.

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *