اتاق های تمیز، یکی از انواع محیط هایی هستند که در زمینه های مختلف از آن ها استفاده می کنند. کاربرد این اتاق ها بیشتر در صنایع گوناگون است. از مهم ترین نکاتی که بایستی در مورد کلین روم ها در نظر گرفته شود مربوط به نظافت اتاق تمیز است.

نظافت اتاق تمیز تأثیر مستقیمی بر روی کارکرد تجهیزات مختلف کلین روم و کارایی آن دارد؛ از این رو تأکید می شود که در انجام این کار، نهایت دقت و حساسیت به کار گرفته شود و در هنگام تمیز کردن کلین روم ها مطابق با استانداردها و پروتکل های تعیین شده پیش روی شود.

در این مقاله قصد داریم تمام آنچه را که لازم است از تمیز کردن کلین روم ها و نکات آن بدانید، برای شما توضیح دهیم. پس در ادامه با ما همراه باشید.

اتاق تمیز

اتاق های تمیز، محیط های کاملاً بهداشتی هستند که هیچ گونه آلودگی در آن ها وجود ندارد. از این اتاق ها در زمینه های مختلف مانند: بیمارستان ها، صنایع غذایی، هوافضا و… استفاده می شود. یک اتاق تمیز از تجهیزات مختلفی تشکیل می شود و برای کارایی درست این اتاق ها نیاز است تا در دوره های زمانی کوتاه مدت به نظافت آن رسیدگی شود.

روش های نظافت اتاق تمیز

روش های مختلفی برای نظافت اتاق تمیز وجود دارد، اما با این همه حال، دو روش، بسیار پرکاربرد تر هستند؛ از این رو، ما در ادامه این بخش، دو روش رایج نظافت اتاق تمیز را برای شما شرح داده ایم.

نظافت اتاق تمیز با مایع تمیز کننده

برای نظافت کلین روم ها می توانید از مایع های تمیز کننده که برای این هدف ساخته شده اند، استفاده کنید. البته باید در نظر بگیرید که محصولاتی که برای تمیز کردن کلین روم ها مورد استفاده قرار می گیرند، محصولات خاصی هستند و شما نمی توانید از هر مایع تمیز کننده ای برای نظافت اتاق های تمیز استفاده کنید.

دستمال خشک

شما می توانید با استفاده از یک دستمال مخصوص قابل شست و شو و بدون پرز دهی، سطوح کلین روم ها را تمیز کنید. توجه داشته باشید که شما برای تمیز کردن محیط این اتاق ها حتماً باید از دستمال مخصوص که مطابق با اصول GMP طراحی شده اند، استفاده کنید.

زمان مناسب برای نظافت اتاق تمیز

برای تمیز نگه داشتن محیط کلین روم ها باید به نظافت دوره ای و کوتاه مدت آن پایبند باشید. به طور کلی، تمیز کردن کلین روم ها به صورت روزانه یا هفتگی توصیه می شود. در ادامه، هر کدام از این دوره های زمانی شرح داده شده اند.

روزانه

برای نظافت روزانه اتاق تمیز لازم است تا قبل از شروع شیفت کاری، با کمک پاک کننده های مختلف، کف اتاق را به طور کامل تمیز کرده و سپس آن را خشک کنید. پس از این کار، با استفاده از یک جاروبرقی، آلودگی های باقی مانده بر روی سطوح را تمیز کنید. سپس نوبت به دیوار ها می رسد. لازم است تا همه ی دیوار های کلین روم را با استفاده از خلأ فیلتر HEPA وکیوم کنید.حال نوبت به پنجره ها می رسد. شما باید تمام پنجره ها و درب ها را به طور کامل شسته و تمیز کنید.

توجه داشته باشید که پس از پایان شیفت کاری نیز لازم است تا تمام مراحل گفته شده را برای تمیز کردن کلین روم، یک بار دیگر تکرار کنید.

هفتگی

مراحل و شرایط تمیز کردن کلین روم ها به صورت هفتگی همانند مطالب گذشته است؛ یعنی شما همانند تمیز کاری روزانه می توانید به نظافت اتاق تمیز خود بپردازید. تنها با این تفاوت که این کار را هر هفته یک بار انجام می دهید. البته نظافت اتاق تمیز به طور هفتگی با جزئیات بیشتر و حساسیت بالاتر نسبت به تمیزکاری روزانه انجام می شود.

نکات مهم در نظافت اتاق تمیز

برای آنکه نظافت اتاق تمیز شما به درستی انجام شود، لازم است تا نکات مختلفی را در هنگام انجام این کار در نظر بگیرید. در ادامه، مهم ترین نکات نظافت کلین روم ها برای شما بیان شده است.

آموزش نکات لازم به پرسنل اتاق تمیز

در وهله اول، پرسنلی که نظافت اتاق تمیز را عهده دار هستند، باید آموزش های کامل و جامع از روش های تمیزکاری کلین روم ها را یاد بگیرند تا بتوانند کار خود را به درستی انجام دهند.

استفاده کردن از تجهیزات پیشرفته

برای اینکه تمیزکاری و نظافت کلین روم ها به درستی انجام شود، حتماً لازم است تا از دستگاه ها وتکنولوژی های به روز و پیشرفته استفاده کنید. بهره گرفتن از روش ها و تجهیزات قدیمی باعث افت کیفیت تمیز کاری محیط اتاق تمیز می شود و نمی تواند انتظارات شما را بر آورده سازد.

رعایت کردن نکات و پروتکل بهداشتی

با توجه به درجه اتاق تمیز و مطابق با استاندارد های جهانی، پروتکل های مشخص و معینی تنظیم شده اند. در هنگام تمیز کردن کلین روم لازم است تا به نکات و پروتکل های مشخص شده توجه ویژه ای داشته باشید و مطابق با آن به نظافت اتاق تمیز بپردازید.

دستگاه هواساز مخصوص اتاق تمیز

دستگاه هواساز اتاق تمیز، یکی از مهم ترین اجزای یک کلین روم است که پاکیزگی محیط داخل کلین روم ها به طور مستقیم به آن ها بستگی دارد؛ از این رو لازم است تا در انتخاب هواساز مناسب محیط اتاق تمیز خود دقت و حساسیت زیادی به خرج دهید. شما می توانید با مراجعه به سایت اکیاس، انواع مختلفی از مدل های هواساز را مشاهده کرده و به خرید محصول مد نظر خود اقدام کنید.

شایان ذکر است که تمام هواساز های موجود در وب سایت اکیاس از کیفیت بسیار بالایی برخوردار بوده و طبق استاندارد های جهانی تولید شده اند. از طرف دیگر، این محصولات از قیمت های مقرون به صرفه ای برخوردارند.

سخن پایانی

نظافت اتاق تمیز یکی از مهم ترین و ضروری ترین نکاتی است که حتماً باید در نظر گرفته شود؛ زیرا کارایی اتاق های تمیز را به طور مستقیم تحت تاثیر خود قرار می دهد. برای آن که نظافت کلین روم ها به درستی انجام شود، حتماً لازم است تا تمام نکاتی که در این مقاله گفتیم را به خوبی اجرا کنید.

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *