اتاق های تمیز محیط های بسیار تخصصی و کنترل شده ای هستند که در آن سطوح بسیار پایینی از آلاینده ها وجود دارند. اتاق هواساز نقش مهمی در تمیز و عاری از آلودگی نگه داشتن هوای داخل اتاق های تمیز دارد. طراحی و عملکرد مناسب سیستم های اتاق های هواساز یا HVAC برای حفظ یک محیط بهینه جهت تحقیقات و فرآیندهای تولیدی حساس ضروری است.

در این مقاله، انواع مختلف سیستم های HVAC را که معمولا در برنامه های اتاق تمیز استفاده می شوند، بررسی خواهیم کرد. برای اطلاعات بیشتر در مورد انواع مختلف سیستم های تهویه مطبوع و اجزای آنها، ادامه مطلب را بخوانید.

هواساز

یک سیستم HVAC (گرمایش، تهویه و تهویه مطبوع) در اتاق تمیز برای حفظ یک محیط کنترل شده در طراحی و نصب می شود. سیستم تهویه مطبوع در اتاق های تمیز وظیفه ایجاد تغییرات کافی هوا، کنترل دما و کنترل رطوبت را بر عهده دارد. عملکرد اصلی هواساز، تامین دائمی هوای فیلتر شده و بدون ذرات به اتاق تمیز و

حذف هر گونه آلاینده یا ذرات معلق در هوا است. این ذرات می توانند در فرآیندهای تولید یا تحقیقات انجام شده در اتاق تمیز تداخل ایجاد کنند.

سیستم HVAC در اتاق های تمیز معمولا از مجموعه ای از فیلترهای HEPA و کانال های تهویه تشکیل شده است. این اجزا برای ایجاد فشار مثبت در اتاق تمیز طراحی شده اند. فشار مثبت جلوگیری از ورود هر گونه آلودگی یا ذرات موجود در خارج از اتاق تمیز را تضمین می کند. سیستم HVAC می تواند شامل سیستم های دیگری شود که عبارتند از: کنترل دما، مرطوب کننده ها و رطوبت گیرها، اختلاف فشار هوا و سایر مکانیسم های پیچیده برای حفظ شرایط مطلوب اتاق تمیز.

انواع هواساز

سیستم های هواساز به طور کلی به دو نوع زیر تقسیم می شوند:

هواساز هایژنیک

این نوع از هواسازها با سیستم های پیشرفته فیلتراسیون عرضه شده و می توانند حتی کوچکترین ذرات را از هوا حذف کنند. آنها از فیلترهای HEPA استفاده می کنند. این فیلترها می تواند ذرات کوچک تا 0.3 میکرون را از جمله گرد و غبار، گرده، شوره حیوانات خانگی و سایر آلرژن ها جذب کنند. سیستم های هایژنیک همچنین می توانند گازهای مضر مانند مونوکسید کربن و دی اکسید نیتروژن را فیلتر نمایند. این نوع از هواسازها به طور ویژه در اتاق های تمیز به کار می روند.

هواساز معمولی

هواسازهای معمولی رایج ترین نوع سیستم AC مورد استفاده در منازل، ادارات و ساختمان های تجاری هستند. آنها ذرات موجود در هوا را فیلتر کرده اما سیستم های فیلتراسیون آنها به اندازه هواسازهای هایژنیک قدرتمند نیست. دستگاه های هواساز معمولی از فیلترهای اولیه استفاده کرده که می توانند ذرات بزرگتر مانند گرد و غبار و موهای حیوانات خانگی را جذب کنند.

آنها قادر به شناسایی و فیلتر ذرات و آلودگی های بسیار کوچک نیستند. با این حال، هواسازهای معمولی می توانند با کاهش سطح رطوبت و گردش هوای تازه، به بهبود کیفیت هوای داخل ساختمان ها کمک کنند.

خصوصیات اتاق هواساز

ویژگی های اصلی سیستم های HVAC در اتاق های تمیز عبارتند از:

جریان هوای کنترل شده

هواساز باید از گردش جریان هوای کنترل شده ای در سرتاسر اتاق تمیز اطمینان حاصل کند. این امر برای جلوگیری از آلودگی هوا در اتاق تمیز بسیار مهم است.

فیلتراسیون HEPA

سیستم HVAC باید دارای فیلترهای HEPA باشد. آنها قادر به فیلتر کردن ذرات کوچک مانند باکتری ها، ویروس ها و سایر آلاینده ها هستند.

فشار مثبت

هواساز فشار مثبتی را در داخل اتاق تمیز نسبت به محیط اطراف حفظ می کند. در نتیجه از نفوذ هوای بیرون و آلاینده ها به اتاق جلوگیری می شود.

کنترل دما و رطوبت

هواسازها در اتاق های تمیز باید درجه حرارت و رطوبت ثابتی را برای پشتیبانی از فرآیند تولید یا آزمایش حفظ کنند.

نظارت و کنترل

سیستم تهویه مطبوع باید از راه دور نظارت و کنترل شود. بدین ترتیب هرگونه بی نظمی، نوسان یا خرابی سیستم که می تواند بر کیفیت هوا و کنترل آلودگی تأثیر بگذارد، شناسایی می شود.

بیشتر بدانید: چیلر

نحوه طراحی و ساخت اتاق هواساز

طراحی و ساخت سیستم های هواساز در اتاق های تمیز بسیار تخصصی است و از قوانین و استانداردهای سختگیرانه پیروی می کند. طراحی سیستم تهویه مطبوع شامل بررسی دقیق واحدهای انتقال هوا، مجاری هوا، فیلترها و سایر اجزای ضروری است. واحدهای هواساز باید خارج از اتاق تمیز قرار داشته باشند و به کانال هایی که هوای تمیز داخل اتاق را تامین می کنند، متصل شوند. مجرای هوا باید از مواد باکیفیتی ساخته شود که از انتشار ذرات یا آلاینده ها جلوگیری کند.

فیلترها، معمولا فیلترهای ذرات هوا با راندمان بالا (HEPA)، جزء حیاتی سیستم های HVAC در اتاق های تمیز هستند. آنها آلاینده های موجود در هوا را حذف می کنند. فیلترها معمولا در یک پیکربندی در قالب پیش فیلتر برای حذف ذرات بزرگتر نصب می شوند. در مرحله بعد، فیلترهای HEPA ذرات کوچکتر را به دام می اندازند. فیلترها به طور منظم برای حفظ عملکرد مطلوب تعویض می شوند.

فیلتراسیون به کار رفته شده در اتاق هواساز

فیلتراسیون به کار رفته در اتاق هواساز به دو بخش اصلی تقسیم می شود که عبارتند از:

فن

فن ها برای گردش هوا در سراسر سیستم استفاده می شوند. فن، هوا را روی کویل اواپراتور می دمد، جایی که بسته به دمای مورد نیاز، خنک یا گرم می شود. سپس هوای مطبوع را از طریق مجاری هوا به فضای داخلی باز می گرداند. انواع مختلفی از فن ها در دسترس هستند که عبارتند از: فن های سانتریفیوژ، فن های محوری و فن های جریان مخلوط. هر کدام از آنها برای عملکردها و الزامات خاصی طراحی شده اند.

کانال تغذیه کننده

کانال های هوا که به عنوان داکت ورک نیز شناخته می شوند، مسیرهایی هستند که از طریق آن هوای مطبوع جریان می یابد. کانال های هوا معمولا از ورق فلزی، تخته فایبرگلاس، یا مواد پلاستیکی یا لاستیکی انعطاف پذیر ساخته می شوند. این کانال ها در اشکال، اندازه ها و پیکربندی های مختلف وجود دارند. آنها هوای مطبوع را با اتصال به واحد هواساز (AHU) یا واحد فن کویل (FCU) به طور یکنواخت در سراسر ساختمان توزیع می کنند.

سفارش دستگاه هواساز اکیاس

شرکت اکیاس در حوزه ساخت اتاق های تمیز و هواساز با بیش از 20 سال تجربه، بهترین خدمات را به مشتریان خود ارائه کرده است. اکیاس با استفاده از تکنولوژی های روز دنیا و با داشتن تیمی متخصص، هواسازهایی با کیفیت و کاملا مطابق استانداردهای جهانی را طراحی می کند. خدمات بی نظیر اکیاس در سه دسته خدمات مهندسی، فروش و پس از فروش به مشتریان عزیز ارائه می شوند. ضمن اینکه شما می توانید از خدمات مشاوره مهندسی شرکت ما نیز بهره مند شوید.

با سفارش دستگاه هواساز از اکیاس، می توانید از پاکیزگی، کیفیت و کنترل بهینه ذرات و رطوبت اتاق تمیز مطمئن باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاهده خدمات اکیاس، به سایت ما مراجعه کنید.

سخن پایانی

حفظ کیفیت هوا در یک اتاق تمیز برای ایمنی همه افرادی که در آن کار می کنند و عدم آلودگی مواد تولیدی، ضروری است. سیستم های HVAC نقش حیاتی در دستیابی به این هدف دارند. مهم است که سیستم HVAC مناسبی را انتخاب کنید که نیازهای شما را برآورده کند. وب سایت ما، اکیاس، بهترین سیستم های HVAC موجود در بازار را ارائه می دهد.

تیم متخصصین ما به شما کمک می کند تا سیستم مناسبی را انتخاب کنید که متناسب با نیاز شما باشد. با مراجعه به اکیاس، از کیفیت هوای اتاق تمیز خود مطمئن شوید.

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *