هواساز رطوبت گیر

اگر شما هم می خواهید یک هواساز رطوبت گیر را خریداری کنید، باید با آن و کاربردهایش آشنا باشید. در این صورت خریدی آگاهانه انجام خواهید داد و در وقت و هزینه خود صرفه جویی کرده اید. در این مطلب از وب سایت اکیاس می خواهیم، ضمن معرفی مفهوم رطوبت و روش های رطوبت گیری، هواسازهای رطوبت گیر را به طور کامل به شما معرفی کنیم، با ما همراه باشید.

توضیح مختصری از رطوبت

رطوبت به مقدار نمناکی یک ماده گفته می شود و به دو صورت مطلق و نسبی، مورد بررسی قرار می گیرد:

رطوبت مطلق هوا

اگر حجم مشخصی از هوا را در دمایی مشخص بررسی کنیم به حداکثر میزان بخار آبی که آن را اشباع می کند، رطوبت مطلق هوا گفته می شود.

رطوبت نسبی هوا

اگر همان حجم از هوا با دمای مشخص را مورد بررسی قرار دهیم و نسبت رطوبت فعلی به رطوبت مطلق را محاسبه کنیم در واقع توانسته ایم، رطوبت نسبی آن را به دست آوریم.

معمولاً میزان رطوبت هوا را بر حسب گرم یا کیلوگرم در واحد حجم هوا اعلام می کنند.

رطوبت گیر

رطوبت گیر، دستگاهی است که هوا را از روی کویل هایی عبور می دهد و دمای آن ها را تا حد زیادی کاهش می دهد. بدین ترتیب از تبخیر آن جلوگیری کرده و رطوبت محیط را کنترل می کند. همان طور که می دانید، رطوبت محیطی زمانی بیش از اندازه می شود که تبخیر سطحی زیاد شود. دستگاه رطوبت گیر با جلوگیری از این تبخیر، از تخریب تجهیزات و افزایش رطوبت در آن ها جلوگیری می کند.

روش هایی برای رطوبت گیری

تا اینجا با مفهوم رطوبت و همچنین رطوبت گیرها آشنا شده اید. در این قسمت قصد داریم تا روش های مختلف برای رطوبت گیری محیط و تجهیزات را برای شما به طور کامل توضیح دهیم. برخی از مهم ترین روش های رطوبت گیری عبارت است از:

با استفاده از کویل سرد

هوا از داخل کویل های هواساز عبور می کند. در صورتی که دمای آن از نقطه شبنم کمتر باشد، رطوبت گیری با استفاده از کویل سرد انجام می شود. اما اگر سرما بیش از حد زیاد باشد باید از کویل گرمکن برای تعدیل دما استفاده کرد.

به وسیله سیکل سرمایش

برای رطوبت گیری به وسیله سیکل سرمایشی به سیستمی مانند سردکننده های تراکمی نیاز داریم. در این روش هوا از داخل کویل اواپراتور عبور داده می شود و پس از رطوبت گیری، آب اضافی در تشتک جمع آوری و سپس با لوله های تخلیه به بیرون از سیستم هدایت می شود.

در این سیکل نیز باید هوای عبوری، سرد شود. در صورتی که نیاز باشد، دمای هوا کمی افزایش پیدا کند آن را از روی کندانسور عبور می دهند. در این حالت هوا کمی گرم تر شده و دمای کندانسور نیز کاهش پیدا می کند. در نتیجه دمای هوایی که وارد می شود با هوایی که از کندانسور خارج می شود، یکسان خواهد شد.

بیشتر بخوانید : هواساز هایژنیک

تجهیزات متخلخل سیلیکاژلی

سیلیکاژل یکی از رطوبت گیرهای بسیار معروف و متداول است. شما هم بارها و بارها این ماده را در بسته بندی مواد غذایی مشاهده کرده اید. اما کاربرد آن فقط به همین موارد محدود نمی شود. از سیلیکاژل در تجهیزات هواساز رطوبت گیر نیز استفاده می شود.

در این تجهیزات، هوا از داخل محفظه های متخلخل سیلیکاژلی عبور کرده و تا حد زیادی خشک می شود. این محفظه های به یک الکتروموتور متصل است و در اندازه و ضخامت های مختلفی ساخته می شود.

به وسیله جذب و سردسازی

برای رطوبت گیری به وسیله جذب و سردسازی باید از موادی مانند سیلیکلات ها استفاده کرد. این املاح جاذب رطوبت هستند، اما به دلیل اشباع شدن آن ها با بخار آب، کمتر در تجهیزات رطوبت گیر به کار می روند. در سیستم های تهویه مطبوع، معمولاً از موادی استفاده می شود که پس از جذب رطوبت مجدداً احیا شوند.

کاربرد هواساز رطوبت گیر

از هواساز رطوبت گیر در موارد مختلفی استفاده می شود. کاربرد این دستگاه فقط به مصارف خانگی محدود نمی شود و از آن در محیط های کارگاهی و کارخانجات صنعتی هم استفاده می کنند. این نوع هواساز نه تنها اکسیژن کافی را در محیط های ذکر شده فراهم می کند، بلکه رطوبت آن را هم تعدیل می کند.

اگر رطوبت محل سکونت یا کار خود را تعدیل کنید، مشکلات پوستی و تنفسی برای شما به وجود نمی آید. در محیط های صنعتی نیز باید رطوبت را کنترل کرد تا باعث خرابی تجهیزات یا ایجاد رسوب، قارچ و کپک در آن ها نشود. پس می توان، این نوع هواساز را در تمام محیط هایی که نیاز به تهویه هوای مطبوع دارند به کار برد.

جمع بندی

در این مطلب شما با هواساز رطوبت گیر و عملکرد آن آشنا شدید. شما می توانید، این دستگاه کاربردی را به صورت خانگی یا صنعتی به کار ببرید. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید به سایت ekeashvac مراجعه کنید.

ما در مجموعه اکیاس انواع هواساز هایژنیک و هواسازهای مخصوص اتاق تمیز را با بالاترین کیفیت تولید و به مشتریان خود عرضه می کنیم. فیلترهای متنوعی در این هواساز وجود دارد که هوای محیط را از هر گونه آلودگی پاک و رطوبت آن را کنترل می کند. شما می توانید، محصول مناسب خود را پس از دریافت مشاوره رایگان از کارشناسان فروش اکیاس خریداری کرده و از آن برای کاهش یا افزایش رطوبت محیط موردنظر خود استفاده نمایید.

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *