همان طور که می دانید اتاق تمیز به محیطی گفته می شود که در آن میزان آلودگی، گرد و غبار، میکروب و … در پایین ترین حد ممکن باشد. در واقع می توان گفت مقدار آلاینده ها در اتاق های تمیز نسبت به سایر محیط ها بسیار پایین تر است. این اتاق ها تجهیزات مختلفی دارند که یکی از آن ها دمپر برقی اتاق تمیز است. در ادامه به بررسی این قطعه و انواع آن می پردازیم. با ما همراه باشید.

معرفی دمپر برقی اتاق تمیز

در ابتدا بهتر است شما را با دمپر های برقی موجود در اتاق های تمیز بیشتر آشنا کنیم. با استفاده از دمپرها می توان مقدار جریان موجود در کانال ها را کنترل یا به طور کامل قطع کرد. دمپرهای برقی با استفاده از جریان الکتریکی فعالیت می کنند و شما می توانید با ارائه تنظیماتی کلی به آن ها میزان هوای ورودی به کانال ها را کنترل کنید. این محصولات در اشکال گوناگونی در بازار موجود هستند و شما می توانید بر اساس بودجه ای که دارید یکی از مدل های آن ها را انتخاب کنید.

بیشتر بدانید: چیلر

انواع دمپر برقی

همان طور که گفته شد دمپر های برقی دارای انواع مختلفی هستند. اغلب مدل های مختلف این محصولات بر اساس شکل ظاهری و ابعاد دسته بندی می شوند. در ادامه به بررسی انواع دمپرهای برقی خواهیم پرداخت:

چهار گوش

این مدل از دمپرها دارای شکلی مربعی هستند. تیغه های این محصولات به صورت مورب است. تیغه های موجود در این دمپرها با استفاده از یک محور که در بدنه آن ها تعبیه شده و از طریق اتصال آن به موتور برقی قابل حرکت هستند.

چهار گوش موازی

این مدل از دمپرها جنسی از ورق گالوانیزه دارند و دارای شکلی مکعبی و چهار گوش هستند. تیغه های این محصولات به صورت موازی است که با استفاده از یک موتور برقی قابلیت حرکت دارند. از این دمپر در وسط کانال های هوا استفاده می شود.

چهار ضلعی هوابرد

این دمپرها دارای یک صفحه منحنی شکل هستند که با استفاده از آن می توانند هوا را از خود عبور دهند. این صفحه قادر است هوا را به صورت برشی مسدود کند و به آن اجازه عبور ندهد

مربع نسوز

این نوع از دمپرها در محیط هایی که امکان حریق در آن ها بالا است مورد استفاده قرار می گیرند و به خاطر جنس ضد حریق شان آتش نمی گیرند و از بین نمی روند. این دمپرها حسگر دود دارند و در صورت وقوع حریق دریچه ها شان به طور اتوماتیک بسته می شود.

گرد

دمپر های گرد دارای شکلی استوانه ای هستند. تیغه موجود در این دمپرها نیز از نوع مدور است و با استفاده از موتور های برقی کار می کند. اغلب از این مدل دمپرها در بیمارستان ها و آزمایشگاه ها استفاده می شود.

مربع ۷ و ۸

این مدل از دمپرها دارای شباهت بسیار زیادی به دمپرهای چهار گوش موازی هستند. البته تفاوتی که با هم دارند این است که این دمپرها دارای تیغه هایی به شکل معکوس و شبیه به 7 و 8 هستند.

انواع دمپر برقی اتاق تمیز

دمپرهای برقی اتاق تمیز نیز به خودی خود دارای انواع مختلفی هستند که در زیر به آن ها اشاره کرده ایم:

اقتصادی

قیمت این مدل از دمپرها نسبت به سایر مدل ها کم تر است و به همین علت به دمپر اقتصادی معروف هستند.

حجمی

دمپرهای حجمی دارای پره های دیسکی هستند. همچنین این محصولات به صورت چند پره در بازار موجودند.

آتش

دمپرهای ضد آتش از ورود دود و آتش به اتاق تمیز جلوگیری می کنند و در زمان حریق به صورت اتوماتیک بسته می شوند.

بارومتریک

از این دمپرها برای خارج کردن هوای اضافی از محیط اتاق تمیز استفاده می شود. این دمپرها در اتاق های تمیز بسیار پر کاربرد هستند.

نحوه عملکرد دمپر برقی اتاق تمیز

همان طور که گفته شد این دمپرها برای تنظیم میزان جریان هوای ورودی در کانال ها مورد استفاده قرار می گیرند. این فرآیند به این صورت انجام می شود که پره ها و تیغه های موجود روی دمپر جریان هوا را از خود عبور می دهد و شما می توانید با تنظیم این پره ها میزان هوا را به طور کامل کنترل کنید. حتی این قابلیت را دارید که این پره ها را به طور کامل ببندید و جلوی ورود هوا را بگیرید.

کاربرد دمپر برقی اتاق تمیز

همان طور که می دانید از اتاق های تمیز در صنایع مختلفی که نیاز به محیط استریل و پاکیزه دارند استفاده می شود. از جمله این محیط ها می توان به بیمارستان ها، آزمایشگاه ها، داروسازی ها و… اشاره کرد. دمپرها نیز در این موارد برای کنترل جریان هوا مورد استفاده قرار می گیرند. دمپرها می توانند دمای اتاق تمیز و مقدار فشار هوای موجود در آن را کنترل و تنظیم کنند.

جمع بندی

در این مطلب سعی کردیم شما را با دمپر برقی اتاق تمیز آشنا کنیم. این محصولات برای کنترل میزان جریان هوای موجود در کانال های اتاق تمیز مورد استفاده قرار می گیرند و می توانند دما و فشار هوا را در این اتاق ها تنظیم کنند. شما می توانید انواع دمپر را از وب سایت اکیاس اچ وک خریداری کنید و آن ها را در سریع ترین زمان تحویل بگیرید.

منبع: اکیاس اچ وک

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *