فیلترهای هپا و اولپا هر کدام دارای قابلیت های منحصر به فردی هستند. از هر دو فیلتر می توان در محیط های مختلف استفاده کرد. قبل از اینکه تصمیم به خرید بگیرید باید با تفاوت فیلتر هپا و اولپا بیشتر آشنا شوید. در این مطلب به بررسی تفاوت های این دستگاه فیلتر می پردازیم.

فیلتر هپا

فیلتر هپا در تجهیزات مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. فیلتر هپا از متریال مختلف مانند الیاف فایبرگلاس ساخته شده است. قطر الیاف به کار رفته در فیلتر هپا نیز از 0.5 تا 2 میکرون متغیر است. از فیلتر هپا می توان در صنعت پزشکی، آزمایشگاه ها و برای تولید دستگاه های مختلف مانند جاروبرقی استفاده کرد. فیلترهای‎ HEPA ‎به منظور غربالگری ذراتی طراحی شده اند که بزرگتر  0.3 ‏میکرومتر هستند. این نوع فیلترها نمی توانند مولکول های بزرگ را فیلتر کنند. ‏

کاربرد فیلتر هپا

فیلترهای HEPA به طور گسترده ‌تری مورد استفاده قرار می‌گیرند و در مراکز درمانی به کار می روند. فیلترهای HEPA  برای بیمارستان ها بهترین انتخاب هستند. ویروس های به اندازه 0.3 میکرومتر به راحتی در فیلتر هپا به دام می اُفتند. فیلتر هپا به دلیل قابلیت های متعدد، کاربردهای زیادی نیز دارد. از کاربردهای فیلتر هپا می توان به موارد زیر اشاره کرد:

نفت

در صنعت نفت از فیلتر هپا به منظور حذف آلودگی های محیط استفاده می شود.

بیمارستان

 در بیمارستان ها نیز فیلتر هپا به منظور پاکسازی محیط از آلودگی، گرد و غبار و باکتری ها مورد استفاده قرار می گیرد.

گاز و پتروشیمی

 در کارخانجات گاز و پتروشیمی افراد زیادی کار می کنند. بنابراین، به منظور حفظ سلامت کارکنان صنایع گاز و پتروشیمی به استفاده از فیلتر هپا نیاز است. فیلتر هپا در صنایع گاز و پتروشیمی به منظور محدود کردن انتشار آلاینده ها در هوا مورد استفاده قرار می گیرد.

داروسازی

فیلتر هپا در صنعت داروسازی نیز کاربرد دارد. برخی از محیط ها که در آنها پروسه ساخت دارو صورت می گیرد، حاوی گرد و غبار، باکتری و سایر آلودگی ها هستند. بنابراین، استفاده از فیلترهای هپا در این محیط ها می تواند مانع از انتشار ذرات گرد و غبار و آلودگی به محیط کار شود.

آزمایشگاه

 در آزمایشگاه ها به منظور حفظ ایمنی بیشتر در محیط از دستگاه هایی مانند فیلترهای مجهز هپا استفاده زیادی می شود.

اتاق تمیز

کلین روم ها باید مجهز به دستگاه های پیشرفته باشند. فیلتر هپا یکی از تجهیزات کاربردی است که در اتاق تمیز مورد استفاده قرار می گیرد. استفاده از فیلتر هوا اتاق تمیز در کلین روم به حذف آلاینده های محیط کمک زیادی می کند.

هواساز

 فیلتر هپا دارای قابلیت جذب ذرات معلق به میزان زیاد است. به دلیل قابلیت این فیلتر در جذب زیاد ذرات، از این نوع تجهیزات در هواساز استفاده می شود.

فیلتر اولپا

فیلتر اولپا نیز می تواند ذرات 0.12 میکرومتر یا بزرگتر موجود در هوا را از بین ببرد.  ULPA مخفف عبارت Ultra Low Particulate Air  است. فیلتر ULPA می تواند حداقل 99.9999 درصد ذرات را از هوا حذف کند. فیلترهای ULPA ارتباط نزدیکی با فیلترهای HEPA دارند، اما موثرتر هستند.
این فیلترها در سیستم های تصفیه برای کنترل سطح ذرات معلق در هوا و جلوگیری از انتشار عوامل سمی و بیماری های عفونی مورد استفاده قرار می گیرند. این نوع فیلترها می توانند گرد و غبار، کپک، ذرات معلق در هوا و باکتری ها را با اندازه 0.12 میکرومتر از بین ببرند.

کاربرد فیلتر اولپا

فیلتر اولپا به علت ویژگی ها و قابلیت هایی که دارد در محیط های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. از کاربردهای فیلتر اولپا می توان به موارد زیر اشاره کرد:

اتاق تمیز

 در کلین روم و اتاق تمیز از فیلتر اولپا زیاد استفاده می شود. این فیلتر جزو تجهیزات اساسی است که باید در کلین روم وجود داشته باشد. تجهیز کلین روم یا اتاق تمیز به فیلتر اولپا می تواند آلودگی، باکتری، گرد و غبار و ذرات آلاینده موجود در هوا را از بین ببرد.

مواد غذایی

 در کارخانجات تولید کننده مواد غذایی، محیط باید فاقد آلودگی و ذرات معلق باشد. از بین بردن ذرات معلق و آلاینده های موجود در هوا با استفاده از دستگاه های مجهز امکان پذیر است. فیلتر هپا یکی از این تجهیزات پیشرفته و مدرن است که در صنعت تولید مواد غذایی کاربرد دارد.

بیمارستان

 فیلترهای اولپا در محیط های بیمارستانی برای حذف ذرات بزرگتر استفاده می شوند. از آنجایی که بیمارستان پر از عفونت و میکروب است، استفاده از فیلتر اولپا در این محیط لازم و ضروی است.

داروسازی

با تجهیز محیط به فیلتر هپا ساخت داروها به صورت ایمن و به دور از هرگونه آلودگی صورت می گیرد. در نتیجه، احتمال ساخت محصولات دارویی و بهداشتی با ناخالصی در صورت استفاده از فیلتر هپا در محیط کاهش پیدا می کند.

آزمایشگاه

از فیلتر اولپا برای پاکسازی محیط از آلودگی و باکتری استفاده می شود. فیلترهای هپا می توانند ذرات و ‏آلاینده ها با اندازه مشخص را از بین ببرند.

تفاوت های فیلتر هپا و فیلتر اولپا

در این بخش به بررسی تفاوت فیلتر هپا و اولپا می پردازیم. تفاوت اصلی بین فیلتر HEPA و ULPA در جریان هوا است. دستگاه هایی مانند فیلترهای هپا از الیاف قطورتر ساخته شده اند و افت فشار کمتری دارند. در واقع، سطح فیتراسیون فیلترهای هپا خیلی کمتر است و این مسئله باعث کاهش میزان افت فشار خواهد شد. فیلتر هپا دارای نفوذ پذیری بیشتری در مقایسه با فیلتر اولپا است. از آنجایی که تولید فیلترهای ULPA سخت تر از فیلترهای HEPA است، قیمت آنها تقریباً 35 درصد بیشتر است. به علاوه، طول عمر فیلترهای هپا باعث می شود که قیمت بیشتری داشته باشند.

فیلترهای اکیاس

فیلترهای هپا و اولپا در محیط هایی استفاده می شوند که نیاز به هوای بسیار تمیز دارند. از فیلترهای هپا و اولپا در صنایع پزشکی و تولید مواد غذایی استفاده می شود. به علاوه، این نوع فیلترها در دستگاه هایی مانند جاروبرقی نیز تعبیه شده اند. شما می توانید با توجه به نیاز خود، هر یک از فیلترهای اولپا و هپا را انتخاب و خریداری کنید.

در مجموعه اکیاس فیلتر، مهندسین توانمند و باسابقه فعالیت می کنند. بنابراین، ساخت و تولید فیلترهای هوا در مجموعه اکیاس براساس تکنولوژی روز دنیا و با بالاترین کیفیت صورت می گیرد. این مجموعه در تلاش بوده است که انواع تجهیزات مورد نیاز برای بیمارستان ها، کارخانجات و کلین روم ها را به بهترین نحو تولید کند. بنابراین، شما می توانید محصول مورد نیاز خود مانند فیلترهای هپا و اولپا را از طریق سایت اکیاس فیلتر تهیه کنید. فیلترهای اولپا و هپا در اکیاس فیلتر با کیفیت بالا و قیمت مناسب به فروش می رسند.

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *