یکی از روش های تهویه هوا در اماکن صنعتی، عمومی و فضا های بسته، استفاده از انواع هواکش است؛ تجهیزاتی مکانیزه و ساخته دست بشر که در جهت ایجاد فضای مطبوع و با کیفیت نقش دارد. دستگاهی که هوای بی کیفیت و نا مطبوع درونی را خارج نموده و هوای جدید، تمیز و مطبوع را جایگزین آن خواهد نمود. یکی از قدیمی ترین و البته رایج ترین تجهیزات تهویه ای یا سرمایش هوا با عنوان فن آکسیال شناخته می شود. انواع فن آکسیال، از انواع متداول‌ترین و مهم‌ترین فن‌ها در علم تهویه مطبوع و انتقال هوا هستند.

فن آکسیال

فن آکسیال یا هواکش های دمنده و مکنده از عمومی ترین و کاربردی ترین تجهیزات تهویه ای تلقی می شوند. این گروه از تجهیزات قادرند تا حجم گسترده‌ ای از هوا را همراه با فشار پایین در راستای یک محور جا به جا نمایند؛ از این رو، نه تنها در محیط های بسته و فضا های خانگی، بلکه در محیط های باز و اماکن صنعتی نیز به کار گرفته می ‌شوند.

انواع فن آکسیال

انواع فن آکسیال

امروزه، هواکش یا فن آکسیال با توجه به محیط های گوناگونی طراحی شده است و قادر است تا بهره ‌وری فضا های درونی را تا حد زیادی بیفزاید. این گروه از دستگاه ها نه تنها همراه با اندازه های متنوع، بلکه در ظواهر متنوعی طراحی می شوند و جهت مصارف متعددی به کار گرفته خواهند شد. با وجود تمایزات متعدد در انواع هواکش های آکسیال، جریان به شکل مشابهی بوده و به صورت محوری خواهد بود. ضمن این که عملکرد مشابهی را نیز به اجرا می گذارند.

فن آکسیال جریان محوری

این گروه از هواکش ها به عنوان تجهیزات صنعتی معرفی شده ‌اند که به طور گسترده در فضا های باز و صنعتی مورد استفاده واقع می ‌شوند. این مدل از سیستم های سرمایشی، ضمن داشتن توان خروجی بالا، از عملکرد پر قدرتی نیز بهره می برند.

پره محوری

فن آکسیال پره محوری نسبت به سایر موارد مشابه، اندازه بزرگتری داشته و بازده قابل ذکری را از خود به نمایش می گذارد

پروانه ای

هواکش و فن آکسیال ملخی یا پروانه ای دارای تیغه هایی باریک بوده که آن را به یکی از دستگاه های متداول در کل جهان مبدل نموده است.

اگزاست فن بین کانالی

این گروه از هواکش های آکسیال دارای یک استوانه همراه با فشار هوای درونی بیشتری بوده که توسط پره های اختصاصی، جریان درونی در آن هدایت خواهد شد.

قطعات تشکیل دهنده فن آکسیال

نحوه طراحی و ساختار در نظر گرفته شده برای فن آکسیال یا همان فن محوری معروف بسیار ساده است. در حقیقت، در این گروه از تجهیزات، اجزای تشکیل دهنده، همواره ثابت باقی می ‌ماند، اما در انواع هواکش های آکسیال شاهد تغییر در میزان توان دستگاه و هم چنین نحوه نصب و جاسازی آن ها در فضا خواهید بود. ضمن این که ابعاد و اندازه این گروه از سیستم های خنک کننده و تهویه ای با توجه به محل نصب و میزان حجم فضا طراحی و انتخاب می شود.

بدنه فن

به طور کلی، بدنه این گروه از فن های آکسیال به نحوی انتخاب می شود که ضمن نصب آسان، با شرایط محیطی تناسب داشته باشد. در واقع بایستی از مقاومت نسبی مطلوبی برخوردار باشد و جهت نصب، تداخلی در محیط مورد نظر به وجود نیاورد. البته بدنه این دستگاه در نوع عملکرد خروجی و توان نهایی هیچ گونه نقشی ایفا نمی کند.

الکتروموتور

این گروه از هواکش های صنعتی و خانگی با استفاده از یک موتور الکتریکی کار می کنند. در واقع، الکتروموتور می تواند در تغییر توان این گروه از تجهیزات موثر باشد. با کم و زیاد شدن سرعت، توان و قدرت موتور در انواع فن آکسیال، عملکرد های متفاوتی به نمایش گذاشته خواهد شد.

پروانه

پروانه های به کارگرفته شده در فن های آکسیال در جهت محور الکتروموتور قرار گرفته اند؛ از این رو با شروع فعالیت موتور، پروانه ها نیز به حرکت در خواهند آمد. گردش این بخش از هواکش ها منجر به ایجاد اختلاف در میزان فشار هوا خواهد شد. تفاوت فشار هوا در دو سوی پروانه ها، ضمن به جریان در آوردن هوا، منجر به تهویه خواهد شد.

ویژگی های فن آکسیال

هم اکنون فن آکسیال به صورت های متنوعی نصب می شود و به اشکال کانالی، دیواری و سقفی قابل جاسازی خواهد بود. مزایا و خصوصیات مثبت زیادی برای این سیستم تهویه ای وجود دارد که باعث شده است تا به یکی از پر مصرف ترین تجهیزات تبدیل شود. عملکرد مطلوب، شیوه نگهداری آسان و تعمیر راحت در  این گروه از تجهیزات، همواره قابل توجه بوده است که به عنوان مهم ترین و ممتاز ترین ویژگی های این هواکش معرفی می ‌شوند.

نصب کردن آسان

نصب هواکش و فن آکسیال در محیط مورد نظر، سخت و پیچیده نیست. ضمن این که متناسب با شرایط و محیط مورد نظر در انواع گوناگونی جهت نصب طراحی شده است؛ بنابراین قرار دادن آن در محیط مورد نظر چندان تخصصی نیست و به یک نصاب حرفه ای نیاز نخواهد داشت؛ به عبارتی دیگر با یک تحقیق ساده و آشنایی مختصر می توانید به راحتی آن را در محیط نصب نمایید.

بهینه سازی فضای محیط

فن آکسیال به عنوان یکی از تجهیزات خنک کننده و سیستم تهویه ای مطلوب صنعتی شناخته می شود. این دستگاه با خنک نمودن فضای موجود قادر است تا میزان بهره وری و سطح انرژی تجهیزات را تا حد زیادی بکاهد؛ زیرا میزان گرما را در محیط به حداقل می رساند.

مناسب بودن قیمت

به طور کلی، قیمت انواع فن و هواکش آکسیال در سطوح پایینی قرار گرفته است؛ بنابراین تهیه آن برای مصارف گوناگون خانگی یا صنعتی با مشکلی مواجه نخواهد بود و با انواع بودجه هم خوانی دارد. ضمن این که نگهداری آسانی دارد و در گذر زمان، دچار خرابی و یا مشکل فنی نمی شود، از این رو هزینه های آتی را نیز تا حد زیادی کم می کند.

جمع بندی

امروزه، استفاده از هواکش ها و سیستم های تهویه یا خنک کننده در فضا های درونی و بیرونی به یکی از ملزومات اساسی تبدیل شده است. گروه صنعتی و مهندسی اکیاس در جهت خلق فضای بهینه و اتاق تمیز فعالیت می کند. این گروه صنعتی در زمینه ارائه انواع هواکش‌ یا فن آکسیال، نحوه نصب و شیوه انتخاب آن ها مشاوره های زیادی را در اختیار شما قرار خواهد داد. با مراجعه به این سایت تخصصی می توانید از خدمات متنوعی بهره مند شوید و در جهت خلق کلین روم یا اتاق تمیز با پیشنهاد های خلاقانه و متناسبی مواجه گردید.

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *