فن کویل از بهترین گزینه های انتخاب سیستم های گرمایشی-سرمایشی است که بیشتر اوقات در مواقعی مورد استفاده قرار می گیرد که قصد داشته باشیم در قسمت های مختلف یک محیط، دمای متفاوتی را به جریان بگذاریم. مزیت این دستگاه این است که با توجه به دمای بیرون، به تنظیم دمای داخل محیط می پردازد؛ این یعنی هم امکان استفاده از این دستگاه در زمستان وجود دارد و هم در تابستان. این فن کویل دارای انواع متعددی هستند. در این مقاله قصد داریم به بررسی و معرفی انواع فن کویل بپردازیم.
همچنین به صورت جزئی به اجزای تشکیل دهنده این فن می پردازیم تا بدانیم چه چیزی در آن وجود دارد که امکان بهره بردن از مزیت های فراوان آن، در اختیار ما قرار داده شده است. همچنین نگاهی به انواع فیلتر های هوا می کنیم و در آخر با معرفی فن کویل های متفاوت و جایی معتمد برای خرید، مسیرمان را در جهت کمک به شما عزیزان به پایان می رسانیم.

معرفی انواع فن کویل

معرفی انواع فن کویل

فن کویل ها بر اساس تعداد ورودی آب و خروج هوا به چند بخش تقسیم می شوند، اما این تنها معیار دسته بندی این دستگاه نیست. فن‌کویل‌ها یکی از عناصر اساسی در سیستم‌های تهویه مطبوع و گرمایش می‌باشند و در انواع مختلفی طراحی و استفاده می‌شوند. در ادامه انواع فن کویل هارا بر اساس شکل ظاهری بررسی می‌کنیم:

فن کویل کاستی

اگر محیط مورد نظر شما دارای سقف کاذب است، اولین گزینه، یعنی فن کویل کاستی، بهترین گزینه است. این مدل برای سالن های اجتماع بسیار مطلوب شمرده می شود. در ضمن، مزیت دیگر این فن کویل ها این است که تنها قسمت در معرض دید، دریچه ها بوده و هیچ سیم یا آویز دیگری از آن دیده نمی شود.

فن کویل زمینی

از ایرادات این مدل می توان به جاگیر بودنش اشاره کرد و از مزیت آن، به این که دو راه برای خروج هوا دارد: یک مدل بالازن و مدل دیگر رو به رو زن.

فن کویل دیواری

همان فنی که در فروشگاه ها، بانک ها و مراکز متفرقه می بینید و ظاهری شبیه به اسپیلت دارد، نوع دیواری محسوب می شود. دلیل استفاده از این مدل هم، نبود فضا برای لوله کشی است.

فن کویل سقفی

این فن کویل ها دو نوع توکار و روکار دارند. نوع توکار آن درون سقف کاذب قرار می گیرد و نوع روکار، به صورت یک کابینت زیر سقف کاذب نصب می شود. البته نوع دوم طرفداران کمتری دارد، چرا که ظاهر خوبی به محیط نمی دهد.

اجزای تشکیل دهنده فن کویل ها

هر چند که این دستگاه از کارکرد آسان در کنار خروجی بهینه ای برخوردار است، اما اجزای تشکیل دهنده آن،  قابلیت های پیچیده ای را به خود اختصاص داده اند. در ادامه به چند نمونه از آن ها خواهیم پرداخت.

فن کویل سرمایشی

بخشی از اجزای درونی فن کویل به ایجاد مکش هوا به سمت درون می پردازد و با تهویه آن، باعث می شود هوای خنک جایگزین هوای گرم شود.

فن کویل گرمایشی

دستگاه از این بخش به عنوان سیستم گرمایشی استفاده می کند و به تامین هوای گرم محیط در زمستان می پردازد.

فن

تعداد فن های موجود در دستگاه بسته به عملکردی که دارد، متفاوت خواهد بود. به طور کلی، وظیفه این فن ها مکش و دهش جریان هوا در فن کویل است. از جمله معیار هایی که فن ها را می سنجد، می توان به: کم صدا بودن، داشتن بالانس دینامیکی و راندمان بالا در ایجاد جریان هوای مطلوب اشاره کرد.

فیلتر های هوا

در جهت بهبود عملکرد این دستگاه، از فیلتر در قسمت ورودی فن کویل استفاده شده است تا نقش جلوگیری از ورود حشرات ریز و گرد و غبار را به دنبال داشته باشد. جنس این فیلتر های هوا معمولا از پلاستیک یا فلز است.

شیر سه راهی

این شیر هم به دلیل افزایش دبی جریان آب در پروژه های مسکونی بزرگ، در فن کویل ها استفاده می شود.

شیر هوا گیر

بالاتر اشاره کردیم که فن های گرمایشی و سرمایشی، هوای محیط را به درون خود می کشند و در نهایت به ایجاد جریان هوای مطلوب می پردازند. وقتی هوا وارد فن کویل می شود چه بر سر آن می آید؟ پاسخ، شیر های هوا گیر است که بر سر لوله کویل گرمایش و سرمایش نصب می شود و بازده حرارتی و برودتی فن را تنظیم می کند.

انواع فیلترهای هوا

دسته بندی فیلتر های هوا بر اساس ظرفیت فیلتراسیون آن ها، نوع مواد اولیه به کار برده شده در دستگاه و کاراییشان به چند نوع مختلف انجام می پذیرد که در پایین به آن ها اشاره کرده ایم:

هواساز

از نام این فیلتر پیداست که برای تهویه هوا به کار گرفته می شود. از آن جایی که داشتن هوای پاک برای تمامی افراد مهم است، از این سیستم در تمامی مراکز مسکونی، تجاری، اداری، هتل ها و بیمارستان ها بهره برده می شود.

کیسه ای

کیسه ای که درون این فیلتر ها وجود دارد، باعث می شود گرد و غبار هوای ورودی، جذب آن ها شده و هوای پاک و مطلوبی خروج پیدا کند. دو مزیت چشم گیر در این فیلتر ها وجود دارد که مسبب استفاده از آن در کارخانه ها و کارگاه ها شده است: اول این که خاصیت غبار گیری بسیار بالایی دارند و دومی، تحمل دمای 200 درجه سانتی گراد برای بعضی از این فیلتر هاست.

هپا

جنس این فیلتر معمولا از الیافی مانند: پنبه یا فایبرگلاس است. این نوع هم مانند دسته دوم، قابلیت جذب ریزترین ذرات را به خود اختصاص داده است. تنها نکته ی حائز اهمیت این است که باید پس از مدتی، فیلتر آن تعویض شود؛ چرا که محدودیت در کارایی و جذب ذرات دارد. البته فکر نکنید که به همین زودی ها زمان این کار می رسد. اگر فیلتر هپای شما کیفیت خوبی داشته باشد، تا حدود دو سال کار خواهد کرد.

کربنی

اگر در جایی مشغول به زندگی یا کار هستید که بو و گاز های مضری دارد، پیشنهاد می کنیم از خرید فیلتر کربن غافل نشوید. کربن دارای ترکیبات فعالی است که باعث از بین بردن آلاینده های گازی و بو های شدید می شود؛ در نتیجه، تفاوت این مورد با سایر فیلتر های توضیح داده شده، در این است که امکان از بین بردن بو علاوه بر ذرات و گرد و غبار را هم دارد.

کاربردهای استفاده از فن کویل

بالاتر به صورت جزئی به هر کدام از موارد استفاده این دستگاه پرداختیم. اگر به صورت کلی هم بخواهیم نام ببریم، می توان به سیستم برودتی و حرارتی بودن آن، تسویه هوای جاری، ایجاد هوای مطبوع، جلوگیری از ورود گرد و غبار و عواملی از این دست اشاره کرد.

سخن پایانی

اگر شما هم با آگاهی از تمام این موارد، قصد خرید یک فن کویل با کیفیت و درجه بالا را دارید، پیشنهاد ما این است که به سایت اکیاس سر بزنید؛ چرا که بهره مندی از خدمات آن ها، تضمین کیفیت و ضمانت سالم بودن کالای شما است.

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *